Welkom. Uw laatste bezoek was woensdag 08 februari 2012 20:38.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. OpenMinded Forum
  2. Overig
  3. Babbelhoekje
  4. Yaoi in de ban?

Dit onderwerp heeft 6 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 17-07-2009 20:32.

Yaoi in de ban?

1. Laatste tijd zijn er op Aarin ook al wat artikelen geplaatst en de eerste rechtzaak is juist achter de rug van een persoon die yaoi/BL manga liet over komen.
    Omdat de leeftijdgrens in Japan naar ik meen drie jaar lager ligt, kan het bezitten van een yaoi manga hier strafbaar zijn.
    Het volgende stukje kwam ik bij toeval tegen en heb ook het gehele artikel zelf gelezen:
    Artikel uit 2005

Ondanks dat het artikel al een paar jaar oud is, is het zeker nog erg actueel.
    Wat mij irriteert is dat men een community die naar mijn ervaring zo "openminded", beleefd en vriendelijk is behoorlijk nasty eigenschappen toebedeeld die het niet verdient!

Volgens mij zijn er in Nederland nog niet veel zorgen geuit over yaoi manga's, maar ik weet dat andere groot westererse landen als Amerika, Australie en Engeland hier een strict beleid over voeren.
    Wordt er bij de douane een yaoi pocket met minderjarig ogende karakters van je gevonden?
    Dan val je bij je veroordeling sowieso onder de "child abuse law", zelfs al ben je zelf een "minor" zoals in Amerika al is voorgevallen.

Wat vinden jullie, moeten we ons zorgen maken?
    En hoe laat je nu duidelijk zien dat je karakters die je tekent 16+ of ouder zijn?
    Zou een opmerking in de trant van "Alle karakters in deze uitgave zijn 16 jaar of ouder" misschien zinnig zijn voor de toekomst?
    Hoe denken jullie hierover?

estroyer wijzigde dit bericht op 16-07-2009 23:16 met 21%

2. Mmm, ik heb altijd gedacht dat het niet strafbaar is om kinderen in sexuele scenario's te tekenen. Niet dat ik dat doe of lees (homgsquicked D:) maar volgens mij is het alleen illegaal als het gebaseerd is op een echte foto of als het heel echt lijkt. Wat ik uit het artikel opmaak is dat alleen Autralië het strafbaar heeft gesteld, toch?

Al met al vind ik het een redelijk positief artikel voor de yaoi-liefhebbers, eigenlijk :0 Had ik niet verwacht XD Wat ik heel grappig vond: ik heb nooit uit kunnen leggen WAAROM ik yaoi zo leuk vind; maar toen las ik dit artikel en dacht ik 'heeej, nou je het zegt... verrek, klopt helemaal! Zo wilde ik het altijd al verwoorden!' LOL. Ik heb mezelf wat beter leren kennen vanavond C':

Tsja, hoe ouder dan 16 laten lijken... dat verschilt toch ook per persoon zou ik denken :0 *pax is 21 en wordt soms op 16 geschat ><* Voor jongens zou ik zeggen een adamsappel, schaamhaar (...lol ik ga er ook meteen vanuit dat dat zichtbaar is XD), ander lichaamshaar, misschien wat meer spierontwikkeling en andere puber-ongemakken.

Maar ja. Ik vind puistjes (ik ben ervaringsdeskundige met die ondingen), onhandige, lange schriele lijven etc nou niet bepaald aantrekkelijk om te tekenen en/of over te lezen dus... zijn mijn jongetjes gedoemd om (redelijk) androgeen en jong-ogend te blijven XD

Ik vrees wel dat ze alles steeds strenger gaan maken. Kijk alleen maar al in Nederland, het wordt steeds preutser *yay voor dit kabinet, maar niet heus* En aangezien we altijd al aan Amerika's leiband hebben gelopen zal het wel zo zijn dat zogauw Amerika verdere maatregelen neemt, wij vrolijk meehobbelen :/

*herinnert zichzelf aan het feit dat ze nu dan toch wel al die xxx-rated plaatjes eens moet branden >.>*

Mmmm... er zit niks anders op. We moeten allemaal bara gaan tekenen! XD

The greater the artist, the greater the doubt. Total confidence is only given to the less talented as a consolation price.

3. LET'S GO BARA!!!!!!!!!!

Haha

Ik vind sowieso om te lezen Yaoi met twee mannen veel leuker. Beetje volgroeid iemand, niet zo'n kale, dunne kleine puber. In yaoi dan he, in shonen-ai vind ik alles wel best.
    Maar ja, ik vind die dunne kleine pubers meestal minder leuk, omdat ze zoveel op meisjes lijken, en zich vaak ook zo gedragen. Kan je net zo goed hetero's gaan tekenen.

Wat ook leuk is.

Plus, waarom wordt er zo op BL gefocused? Zijn er ook niet heel veel van dit soort manga voor mannen met kleine kawaii meisjes die ook er uit zien als 12 terwijl ze in het verhaal 18 zijn?

You wear nothing, but you wear it so well...

4. *stelt zich bara!Ray en Mike voor >D*

Ah, je kent mijn standpunt; al dat 'nee, nee auw te gróóót' gejammer kan ik niet serieus meer nemen :P Die van mij eisen een goede beurt, thank you very much, en ze zijn niet bang om dat hun SO duidelijk te maken XD *kuch CInder ik kijk naar jou kuch*

Ik denk dat ze op BL focussen omdat ze het willen loskoppelen van pedofilie. Het idee is dat vooral mannen dit soort dingen zouden doen en dat het mede daarom onder pedofilie zou moeten vallen. Maar omdat er zo'n grote yaoi fanbase is van vrouwen die verder helemaal niks, nakkes, nada met pedofilie te maken hebben vinden zij (terecht natuurlijk :P) dat je het niet strafbaar kán stellen omdat je dan zoveel mensen, die niks rottigs met echte kleine jongetjes uithalen, dupeert.

Ow btw Kiekster, ik heb nog een ZS hier liggen voor jou XD

The greater the artist, the greater the doubt. Total confidence is only given to the less talented as a consolation price.

5. Dit artikel is inderdaad positief, maar helaas zijn er ook die het tegenovergestelde beweren...
    Ik meen dat Australie er net een wetsvoorstel heeft doorgedrukt dat ook getekende minderjarige karakters al strafbaar zijn, ongeacht of er een bron is of niet.
    Andere landen zullen inderdaad wel snel volgen en ik deel je mening wat betreft nederland aan Amerika's leiband (LOL moest gelijk aan het stripje van je denken op het strand *totally perferted ruined mind and loving it*).

Dus allemaal aan de bara?
    Whahaha! (stelt zich haar karakters behaard en gespierd voor...iew yuk)

Inderdaad lijkt de focus vooral op jongetjes te liggen...dat komt vooral omdat volgens mij de link homo-pedo nogal vaak gemaakt wordt door onze narrowminded medemens!
    Nog steeds is in veel landen same-sex relaties trafbaar en de eerste landen die de film Bruno verbieden hebben zich al bekend gemaakt, EU landen nota bene!
    *Doet snel even een yoga oefening om tot rust te komen*

In Duitsland is een bepaalde manga echt verboden (was het Fiewfinder?) om openbaar te verkopen omdat er een commitee is dat de getoonde yaoi slechte invloed zou kunnen uitoefenen op de jeugd...de ranzige hetero sexboekjes waar vrouwen op de meest onvriendelijke wijze afgebeeld staan staan rijen dik bij iedere kruidenier op de hoek...dat zal wel "natuurlijk" en gezond zijn?

Dit onderwerp is eigenlijk vreselijk slecht voor mijn humeur grrr...

6. quote:

estroyer schreef op 16 juli 2009 @ 23:14:
    Wat vinden jullie, moeten we ons zorgen maken?
    En hoe laat je nu duidelijk zien dat je karakters die je tekent 16+ of ouder zijn?
    Zou een opmerking in de trant van "Alle karakters in deze uitgave zijn 16 jaar of ouder" misschien zinnig zijn voor de toekomst?
    Hoe denken jullie hierover?

De wet (cq. richtlijnen voor de procureur-generaals) ligt er al, de grenzen zijn voor de verandering redelijk keurig afgebakend. En nu is het wachten op jurisprudentie omtrent getekent (en dat is dus niet gerendered of gefotosoept) materiaal.
    Anderszijds begint de vrijheid van kunstuiting (rofl) al erg in het geding te komen.
    Ben benieuwd wanneer het eerste proefproces begint.

quote:

Pax-Dracona schreef op 17 juli 2009 @ 10:24:
    Ik denk dat ze op BL focussen omdat ze het willen loskoppelen van pedofilie. Het idee is dat vooral mannen dit soort dingen zouden doen en dat het mede daarom onder pedofilie zou moeten vallen. Maar omdat er zo'n grote yaoi fanbase is van vrouwen die verder helemaal niks, nakkes, nada met pedofilie te maken hebben vinden zij (terecht natuurlijk :P) dat je het niet strafbaar kán stellen omdat je dan zoveel mensen, die niks rottigs met echte kleine jongetjes uithalen, dupeert

Afgezien dan nog van het feit dat - naar mijn persoonlijke mening - iemand die met de rechterhand de muis / manga vasthoud, en met de linkerhand zichzelf een plezier aan het doen is ONMOGELIJK een kindje kan misbruiken. :D

quote:

estroyer schreef op 17 juli 2009 @ 13:19:
    Inderdaad lijkt de focus vooral op jongetjes te liggen...dat komt vooral omdat volgens mij de link homo-pedo nogal vaak gemaakt wordt door onze narrowminded medemens!

Ik geef ze ook niet bepaald ongelijk, gezien de schandalen met geestelijken de afgelopen jaren.

quote:

In Duitsland is

Ah... ja... :'D
    Dat somt eigenlijk alles al op.

(In welk Duits land was dit? Heeft de Federale Constitutionele Hof Van Hoeders zich hier ook al over gebogen?)

Psst.. jongetje.. psst.. psst! hey jongetje! psst!

7. Ik heb het teruggevonden, het was inderdaad uit de Finder series:

Duitsland weert yaoi manga