Welkom. Uw laatste bezoek was woensdag 08 februari 2012 15:27.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. OpenMinded Forum
  2. OpenMinded
  3. Nieuws
  4. Doe mee met de OpenMinded Zomerspecial 2008!

Dit onderwerp heeft 57 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 16-06-2008 10:19.

Doe mee met de OpenMinded Zomerspecial 2008!

1. http://img.photobucket.com/albums/v602/Ealynn/Summer2008.jpg

De OpenMinded Zomerspecial komt er weer aan!

Wat kun je allemaal insturen?

-> Absurde contact advertenties
    -> (nep)reclames van het thuiswinkel niveau
    -> Puzzels, spelletjes, raadseltjes en knip en plak opdrachten zoals je ze kent uit de oude vakantie doeboeken (dingen zoals kruiswoordpuzzels, zoek de x verschillen, maak deze tekening af)
    -> Korte stripverhalen, yonkoma's of cartoons
    -> Gefingeerde of echte artikelen, columns, korte verhalen of zomerse gedichten, moppen voor de ouderwetse moppentrommel
    -> En natuurlijk ook weer fanbrieven en tekeningen voor onze drie Coverboys (Mauve, de mysterieuze heer, Romy, het schattige ding, Wolfe, onze stoere gozer) en andere inzendingen voor de brievenrubriek.

-> Fan of origineel? Thema? Taal?
    Je mag eigen personages gebruiken of je favoriete bestaande series. In principe geldt alles mag binnen het thema, zolang wijzelf het nog aankunnen ;) maar let er een beetje op dat het niet te grafisch wordt. Denk aan zon, zee, strand en foutheid. Er is zeker ook plek voor serieuzere bijdrages ;) Overleg even met ons voor je begint op ons forum, of per mail, zodat we kunnen zorgen voor een goede verdeling en we niet 20 kruiswoordpuzzels krijgen of zoiets. Heb je nog geen toegang tot het open circle gedeelte, stuur een pmmetje naar Fenko. De taal is overigens Nederlands.

Wanneer is de deadline?
    Die is 16 juni en wee je gebeente als je daar overheen gaat.

Wat is het formaat?
    De Amerikaans variant op A4, die is iets breder en een stukje korter. 8,5 inches bij 11.

Hoe moet je het inleveren?
    Als .pdf (fonts included), 600 DPI, 8,5 inches bij 11 inches op openmindedcontact[at]gmail.com. De voorbeeldpagina kun je hier downloaden, op de rechterpagina staat nog wat meer uitleg.

Help! Mijn computer trekt geen 600 DPI!
    Dan lever je in op 300 DPI, het kwaliteits verlies is minimaal.

Help! Ik weet niet wat DPI is!

Dots Per Inch. Hoe meer puntjes hoe beter, want dan kan een printer je tekening veel gedetailleerder printen en wordt het niet blokkerig. Je kunt dit instellen als je je tekening inscant of voordat je gaat tekenen in photoshop zelf. Weet je echt niet hoe het werkt, trek dan aan de bel en vraag het ons in detail, want als je DPI te laag is, dan kan je werk niet geprint worden en dat zou zonde zijn, nietwaar?

Help! Ik weet niet of ik al goed genoeg kan tekenen!

Vraag het ons, laat wat zien en wij zeggen je of je skills goed genoeg zitten. Bedenk dat de Zomerspecial gewoon een luchtig, lekker speeltje is en er geen high standing artwork in komt te staan. Gewoon veel meligheid en dus een lage drempel.

Um... random Help?

Gewoon vragen stellen, schetsen laten zien en overleggen, dan komt het allemaal goed 8)

New interest: BEARD Guy J, now with extra STUBBLE

2. Klinkt goed! Ik heb wel zin in een uitdaging. Wel een paar vraagjes, wat is "het open circle gedeelte" en hoezo heeft een potentiele instuurder dat nodig? En even een heel andere vraag, ik ben vrij nieuw op het gebied van Open Minded en die drie heren van de cover, zijn dat dezelfde als die op de cover van Bedtime Stories? (gewoon nieuwsgierig ;)) En moet het Doujinshi zijn? Want daar heb ik al helemaal weinig ervaring mee... Heb 1 keer een poging gedaan geloof ik...

"Art is running away, without leaving home" - T. Tharp

3. Het zijn de drie zelfde heren als op de cover van Bedtime Stories, precies ja. Dit zijn de profielen voor de boys die ik hanteer:

Wolfe / Wild / Rare
    Draagt moderne beach boy, surfer kleding, alles wat een beetje macho e.d uitziet. Hij draagt graag zijn haar in een kort staartje, zit altijd onder de pleisters en draagt handgemaakte armbandjes en kettingen van stukjes touw en knoopjes. Hij is niet erg intelligent, balantly recht voor zijn raap en relativeert alles naar gewoon lol hebben. Hij is altijd in voor een (dubieus) spelletje.

Mauve / Mystery / Medium
    Hij draagt japans achtige kleding, is stijlvol en gracieus. Hij is de mastermind, de evil plotter e.d. een bishi van top tot teen. Hij bekijkt alles rustig van een afstandje. Het lijkt misschien wel dat hij verdiept is in een boek, maar hij houdt de hele omgeving ondertussen in de gaten en doet graag moeilijk en afstandelijk. Maar ondanks dat hij steeds de controle in de hand heeft lijkt het er toch op dat Wolfe hem met zijn onvoorspelbare macho gedrag toch kan inpakken waardoor hij ongewild zou kunnen eindigen als een uke. Ook heeft hij niet door dat Romy eerder hem manipuleert dan andersom.

Romy / Cute / Welldone
    Hij heeft nog nooit meer aangehad dan een speedo. Hij ziet er riskant jong uit, ligt altijd onderop maar weet wel meestal de semes om zijn vinger te winden. Hij is een uke met ambitie die zijn schattigheid inzet om iedereen zonder dat ze het merken voor hem alles te doen. Hij wil altijd wel.

Het Open Circle gedeelte is een achter de schermen subforum voor gastartiesten. Hier kunnen we makkelijk bijdrages overleggen en dingen bespreken met gastartiesten zonder dat de reguliere forum lezer al gespoilerd worden over de nieuwste boekjes. PM Fenko als je wilt meedoen zodat zij je daar kan toelaten.

Doujinshi is gewoon een naam voor het beestje omdat het een productie door en voor fans is. Wat jij kunt insturen staat al allemaal genoemd, strips, yonkoma, geschreven verhalen, puzzels etc. Je mag ook zelf weten of je originele of bestaande karakters gebruikt, gewoon wat jij het leukste vindt. Beantwoordt dat je vragen een beetje?

4. Helemaal! Dankjewel!

5. Omg! zo vet, hier moet ik in!!!
    Fan tekening om mee te beginnen denk ik ;)

Nog 1 ding.. ik kan allen de rechter pagina openen, die andere doethij niet,
    Kan iemand mij de linker sturen? en waarm staan er twee rechterpagina's?

Daisuke-Niwa wijzigde dit bericht op 17-05-2008 22:07 met 50%
    check my posts :D

6. @Gina: Het opencircle gedeelte is waar reguliere gastartiesten vertoeven. Je hebt dit niet nodig voor de zomerspecial, maar het kan wel handig zijn. Het is een plek waar je feedback kan geven en krijgen. Mocht je er graag op willen, dan wil ik graag een previewtje van je werk zien, en als het een beetje degelijk is kan je dus half achter-de-schermen meepraten over de bundel. Daar posten we ook altijd als eerste wanneer er weer een project aankomt waar gastartiesten aan mee kunnen doen.

Als je wel feedback wilt maar niet op het opencirkel forum, dan kan je mail met schetsen sturen naar openmindedcontact(at)gmail.com.

@Daisuke: Ealynn kan hopelijk iets zeggen over de bestanden (zij host ze ;)).

7. Omg, wat is een feedback? (klink ik nu heel dom?)

8. Oke, klinkt goed, moet ik m'n portfolio naar hetzelfde e-mail adres sturen?

9. @Daisuke: feedback is commentaar/opbouwende kritiek/reacties

10. Yup, zelfde mailadres werkt goed. ;)

11. hee, ik wil een fanart of stripje maken van de 3 helden van de zomerspecial :p
    Alleen, kan dat ook op a4 papier worden ingezonden of is er een indeling voor..

12. Je moet de mal downloaden en op het aangegeven formaat werken.

13. quote:

Ealynn schreef op 22 mei 2008 @ 09:14:
    Je moet de mal downloaden en op het aangegeven formaat werken.

Kan ik ook de maten overnemen en dat op een a4tje indelen?
    Als ik het dan af heb kan ik hem scannen en opsturen, of is dat geen mogelijkheid?
    Anders moet ik over grijs heengaan tekenen :P

De mal kan ik niet downlaoden hier. hij vraagt met welk programma ik hem wil openen. zowel word als paint werkt niet.
    eigenlijk geen enkel prog,.

14. Jawel, Adobe Reader zou moeten werken... Tenminste, dat deed het bij mij...

15. ik ga prob.

Nope nothing.
    en nu...?

Daisuke-Niwa wijzigde dit bericht op 22-05-2008 18:32 met 61%

16. het is een photoshop bestand dus ik denk dat je die moet gebruiken hea ;) ik weet niet of je photoshop hebt... maar anders kun je het idd niet openen denk ik ... mischien als je geen photoshop hebt kun je het downloaden of een ander tekenprogramma?? ik weet er zelf niet egt veel tekenprogramma's ik ben alleen een beetje bekent met photoshop ^^;;

en je kan die afmetingen volgens mij niet overnemen op je A4je want de afmetingen moet je digitaal bewerken om het goed passend te krijgen in de mal

17. quote:

chibi_stef schreef op 22 mei 2008 @ 21:38:
    het is een photoshop bestand dus ik denk dat je die moet gebruiken hea ;) ik weet niet of je photoshop hebt... maar anders kun je het idd niet openen denk ik ... mischien als je geen photoshop hebt kun je het downloaden of een ander tekenprogramma?? ik weet er zelf niet egt veel tekenprogramma's ik ben alleen een beetje bekent met photoshop ^^;;

en je kan die afmetingen volgens mij niet overnemen op je A4je want de afmetingen moet je digitaal bewerken om het goed passend te krijgen in de mal

Maar, als ik die twee pagina's dus gedownload heb (waarvan de linkerpagina het niet doet). Wat moet ik dan gaan doen?
    Moet ik dan op de computer gaan tekenen? ik neem aan van niet.

Dus ik heb hem gedownload. Welke maten moet ik dan op mijn a4tje zetten en wat moet ik doen als ik eenmaal de maten heb, klaar ben, hem in heb gescant.... hoe kan ik het dan op de goede maat laten overlopen?.
    Of is het zo dat ik hem moet uitprinten en overtrekken?
    Sorry maar ik heb nog nooit iets gemaakt voor een boekje dus ik snap er helemaal niets van.

Dus mijn vraag is: 'Hoe ga ik te werk'?'

Daisuke-Niwa wijzigde dit bericht op 22-05-2008 22:53 met 70%

18. Optie 1: werk digitaal, gebruik het mal-bestand.

Optie 2: werk traditioneel
    Optie 2a: print de mal uit, en trek deze over op je tekenpapier
    Optie 2b: gebruik de waarden die in de mal genoemd worden, en teken deze op je tekenpapier met een lineaal
    Optie 2c: maak een tekening op papier, scan deze en knip hem digitaal bij zodat hij in de mal past.

Als je uitgaat van A4 zit je ongeveer goed. Witranden kan je dan digitaal toevoegen.

Fenko wijzigde dit bericht op 22-05-2008 23:16 met 11%

19. quote:

Fenko schreef op 22 mei 2008 @ 23:15:
    Optie 1: werk digitaal, gebruik het mal-bestand.

Optie 2: werk traditioneel
    Optie 2a: print de mal uit, en trek deze over op je tekenpapier
    Optie 2b: gebruik de waarden die in de mal genoemd worden, en teken deze op je tekenpapier met een lineaal
    Optie 2c: maak een tekening op papier, scan deze en knip hem digitaal bij zodat hij in de mal past.

Als je uitgaat van A4 zit je ongeveer goed. Witranden kan je dan digitaal toevoegen.

Wat is het verschil tussen optie 2b en optie 2c? , haha.
    Maar goed, is het goed als ik hem uitprint, overtrek en ga tekenen?
    Vervolgens scan ik hem dan en dan moet ik hem op de comp uitsnijden tot aan de buitenste randen he? of iets verder?
    Nouja in iedergeval SUPER bedankt Fenko. Ik ging echt met ene super slecht gevoel nar bed toe... en kunnen jullie nog 1 ding voor mij doen?
    Ik kan de 2 pagina's niet downloaden -_-... is er een andere optie :p.

en wat zijn witranden en hoe kan ik die toevoegen als ik klaar ben? en waar dienen ze voor.

20. Hoeze kun je ze niet downloaden? Ze staan gewoon online hoor.

21. Witranden zijn letterlijk je denkt. De randjes wit aan de zijkanten van een pagina.

In je tekening/strip/whatever hoef je geen witranden te gebruiken. Manga loopt soms ook van een pagina af, met kaders tot over de rand. Maak echter voor jezelf de keuze - marges voor gebruik van witranden staan vermeld in de mal.

Maris, kan je asjeblieft ook een jpeg van de linkerpagina op de server zetten? Daisuke bedoelt volgens mij dat hij de psd's niet kan openen.

22. quote:

Fenko schreef op 23 mei 2008 @ 15:20:
    Witranden zijn letterlijk je denkt. De randjes wit aan de zijkanten van een pagina.

In je tekening/strip/whatever hoef je geen witranden te gebruiken. Manga loopt soms ook van een pagina af, met kaders tot over de rand. Maak echter voor jezelf de keuze - marges voor gebruik van witranden staan vermeld in de mal.

Maris, kan je asjeblieft ook een jpeg van de linkerpagina op de server zetten? Daisuke bedoelt volgens mij dat hij de psd's niet kan openen.
    O, je bedoelt dat een plaatje doorloopt, dat je over een bepaalde lijn gaat. Dan vallen de witranden weg want je tekent tot aan het uiteinde van de pagina. Dat bedoel je toch?. Het grijze is het eigenlijke vak waar je intekent toch? en ik kan geen pds openen inderdaad.

23. Daisuke, wees wat zekerder van jezelf joh. Probeer wat uit, zet een schets op, kijk of je ze in de mallen kunt plaatsen (zodra je ze kan openen, uiteraard, of vraag of iemand anders dat wilt doen) laat het zien aan de editors en wacht af wat ze zeggen. Van iets doen leer je veel meer dan eerst alles precies willen weten ;)

24. Gina, Ik heb nog nooit iets gedaan in een mal. Weet niet eens hoe dat moet.
    Straks begin ik te tekenen en dan?.... ik kan het beter eerst vragen voordat ik vanalles fout doe.
    Anders is het verspilde moeite geweest. Ik ben nu al een stuk verder nu ik weet hoe het moet (dankzij Fenko). Alleen nu nog de andere 2 pagina's kunnen openen, hihi.

25. @ dai: maak ten alle tijden eerst character schetsen en laat die zien, vervolgens laat je ook eerst de schetsn van de strip zien voor je het helemaal afmaakt, want het kan zijn dat het niet wordt geaccepteerd, als dat ht geval is zou het zonde zijn als je het al helemaal klaar hebt.
    Maar je bent inderdaad erg onzeker, misschien is het beter om alleen een illustratie te doen, er komen nog genoeg mogelijkheden om als gastartiest mee te doen. (het zou me niks verbazen als de zomerspecial een blijvertje is ;) )

"If the Muse arrives late for work, you begin without them." Peter S. Beagle